woensdag 27 januari 2016

Autorijden

Dat is dus razend spannend hier. Hoe mensen hier hun rijbewijs hebben gekregen is me een raadsel (serieus, ik moet een Massachusettes rijbewijs en heb geen idee hoe dit voor elkaar te krijgen). Wat ik wel weet is dat ze niet net zoals ik een klein fortuin aan een meneer hebben gegeven om iedere week eindeloos rondjes op rotondes te rijden in Amsterdam-West om honderden euro's verder af te mogen rijden. Deze mensen hebben vermoedelijk zaterdagochtend na een bijzonder korte nacht nog wat naar alcohol stinkend een rondje over een (verlaten) parkeerterrein gereden en hebben toen hun rijbewijs gekregen.
En gek genoeg zie je dat toch terug in hun rijstijl. De maximale snelheid is slechts een suggestie, om een beetje mee te rijden met het verkeer rijd je minstens 10 mijl te hard. Doe je dat niet dan word je zowel links als recht ingehaald (ook als er maar 2 banen zijn). Doe je er langer dan een kwart-seconde over om op te trekken bij een stoplicht, dan begint gelijk de hele rij achter je te toeteren. Weg-belijning is optioneel en dit maakt vooral rotondes (ook wel circles of death), die op een of andere manier altijd twee-baans zijn, bijzonder spannend. Ondanks dat ik niet geloof sla ik eerst 6 keer een kruisje, herhaal mijn mantra 12 keer ('ik wil niet dood, ik moet nog boodschappen doen'), adem keer diep in, negeer het getoeter achter me en stort mij op de rotonde. Meestal kom ik er zonder bijna-aanrijdingen weer af, niet altijd.
Uiteraard geldt het recht van de sterkste en met Barreltje trek ik toch een beetje aan het kortste eind. Alle auto's om mij heen zijn of suv's of pick-ups, die zijn allemaal een stuk groter en hoger dan Barreltje, dus het enige dat ik zie zijn velgen. Je zou je kunnen afvragen waar de politie is, daar is het antwoord simpel, die heeft je net rechts ingehaald (en nee, geen sirene).
Iedereen zit zoveel in die doos op wielen dat het als ademen is geworden en ook nog eens ademen in een automaat, dus je hebt altijd een hand vrij voor allerhande belangrijke zaken. Zoals bijvoorbeeld bellen, sigaretjes roken (waar is die aansteker nou, misschien op de achterbank, of anders eens onder mijn stoel kijken), je make-up bijwerken, of alvast die memo's van je werk even doornemen.
Ik ben dus blij met mijn fonkelnieuwe remmen, 4 wielen (rijdt zoveel beter dan 3 wielen) en niet-lekkende benzinetank, en voel me na iedere succesvol overleefde rit toch een klein beetje een heuse coureur. broemmmmmbrrrrroooooeeeemmmmmmmmmbroemmmm.