woensdag 17 februari 2016

stofzuigen

Ik doe het niet graag maar wegens een gestage stroom  import-hagelslag doe ik het wel vaak.
Een stofzuiger was dus nodig en een avontuurlijke trip naar de walmart (een gezellige blauwe loods met alle huishoudelijke noodzakelijkheden die je je in kunt denken, inclusief accu's) verder waren wij in het bezit van een heuse Amerikaanse stofzuiger.
Waar vrijwel iedereen in Nederland volgens mij zo'n doos met slang als stofzuiger heeft, zijn ze hier qua ontwerp in de jaren '50 blijven hangen. De stokstofzuiger (geen idee of het ook echt zo heet, maar volgens mij dekt het de lading).
Je hebt een stok van iets meer dan een meter, met aan de onderkant het zuiggedeelte, in het midden van de stok de motor en stofverzamelbak en bovenaan het handvat.
Volgens reclames zwier je soepel met zo'n beest je huis door, maar niets is minder waar.
Op een of andere manier vond de fabrikant het absoluut noodzakelijk dat er ook een roterende borstel in het mondstuk zit, dat neemt natuurlijk nogal veel ruimte in, maar hé, je bent een Amerikaan en hebt dus vast een kast van een huis waardoor je alsnog licht op de voeten door je reusachtige woonkamer zwiert met je stokstofzuiger. Die borstel is een hufter, het is de bedoeling dat hij dingen die stofzuiger injaagt, maar door zijn woest gedraai schrikt hij alles af en schiet het juist de ruimte in. Als je je aan de achterkant van de stofzuiger bevindt, ben je veilig, voor alle andere richtingen zijn veiligheidshelmen/brillen/schoenen met stalen neuzen aan te raden. Soms weet hij een stukje duplo te pakken te krijgen , dit mangelt hij dan een tijdje luid gillend en puffend om het vervolgens vernield uit te spugen. 
Een ander probleem is het snoer, dat zit uiteraard aan de stofzuiger vast, dat is logisch, maar omdat je de stofzuiger voor je uitduwt, komt het snoer automatisch voor je voeten, waardoor je of struikelt, of een soepele zwaai voorwaarts wil maken, maar door de lengte van het snoer waar je op staat beperkt wordt en je jezelf zowat onderuit trekt (blijkbaar ken ik mijn eigen krachten niet). 
Ik zou me natuurlijk de kunst van het achteruit stofzuigen eigen kunnen maken, maar dan ontstaat het volgende probleem. Killerborstel wil het snoer opeten, hierdoor raakt stokstofzuiger dermate afgeleid dat het vergeet daadwerkelijk stof te zuigen. Het snoer wordt ook niet heel vernuftig automatisch opgewonden, dit moet je zelf doen om de twee haken die zich aan de zijkant van de stofzuiger bevinden. En het snoer is uiteraard altijd te kort, maar dat is geloof ik wereldwijd een bekend stofzuigerprobleem. 
Ik ploeter braaf door met de Stokkie en houd in mijn achterhoofd dat later als we groot zijn ik een hele degelijke Europese stofzuiger ga kopen, zo'n doos. Of misschien als we nog iets groter zijn een schoonmaakster die ervoor zorgt dat ik nooit meer hoef te stofzuigen, dat kan natuurlijk ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten